معاونت پژوهشی دانشکده شریعتی

نقش وجایگاه مسولیت اجتماعی واخلاق حرفه ای در پایایی ومانایی کسب وکار کارآفرانه

۲۲ آبان ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۹ کد : ۳۸۱۹ اخبار
تعداد بازدید:۴۹۵
هفته کارآفرینی گرامی باد معاونت پژوهشی وفناوری با همکاری گروه علوم انسانی وکارآفرینی دانشکده برگزار می کند وبینارنقش وجایگاه مسولیت اجتماعی واخلاق حرفه ای در پایایی ومانایی کسب وکار کارآفرانه مدرس جناب اقای دکتر مسیم خانی مدیر کل دفتر آموزشی ترویج وتحقیقات وزارت تعاون کار ورفا اجتماعی پژوهشگر برتر در حوزه خلاقیت نوآوری وکارآفرینی تاریخ برگزاری چهارشنبه ۱۴۰۰/۰۸/۱۹ ساعت ۱۴الی ۱۵/۳۰
نقش وجایگاه مسولیت اجتماعی واخلاق حرفه ای در پایایی ومانایی کسب وکار کارآفرانه

به مناسبت هفتـه کارآفرینی با برنامه ریزی معاونت پژوهشی و همـکاری گروه علـوم انسانی و کارآفرینـی و پشتیبـانی واحد فنـاوری اطـلاعـات دانشـکده وبیناری تحت عنوان" نقش و جایـگاه مسئـولیت اجتمـاعی و اخلاق حرفـه ای در پایایی و مانایی کسب وکـارهای کارآفرینانه" با سخنرانی آقای دکتر مسلم خانی پژوهشگر برتر ملی در حوزه خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی در روز چهارشنبه 19/8/1400، برگزار گردید.

درابتدا دکتر خانی؛ ضمن تبریک هفته جهانی کارآفرینی، از ۱۹ آبان به عنوان روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه یاد کرده و صحبت های خود را با دو سوال مهم شروع نمود:

۱-اصولا الگوی کارآفرینی اجتماعـی و الگـوی کسب وکارهای اجتماعی و علاوه برآن مدل مسئـولیت اجتمـاعی و اخلاق حرفه ای چه جایگاهی در میان کارآفرینان ایرانی دارند؟

۲- ما چگونه می توانیـم این دو صفت مهم ( تعـهد به مسئولیـت اجتماعی و تخلق به اخلاق حرفه ای) را در میان کسب وکارهای ایرانی رشد و توسعه بدهیم؟

در ادامه ،استاد خانی پس از ارائه تعاریفی از مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفه ای، به معرفی مولفه های مهم در مسئولیت اجتماعی صاحبان کسب و کارمانند تعامل بنگاه کسب و کارو جامعه، ایفای وظایف کارآفرینان و کارفرمایان نسبت به جامعه پیرامونی و داوطلبانه و مشتاقانه بودن پرداخت و از فعالیت داوطلبانه در حوزه های اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی، پایبندی به حقوق و قوانین عام جامعه پیرامونی، تقید به رعایت اخلاق حرفه ای و انجام امورعام المنفعه و بشردوستانه نیز به عنوان حیطه های مسئولیت اجتماعی کسب و کارها یاد کرد.

درادامه بحث استاد به برخی از اصول و قواعد اخلاق حرفه ای مانند: شفافیت و اطلاع رسانی پیرامون هویت و ماهیت کسب وکارها – قانونی سازی ساختار کسب و کار-کیفیت و مطلوبیت کالاها- رعایت استانداردها-وجود مرامنامه اخلاقی-سوگندنامه حرفه ای- وجود نظام صلاحیت حرفه ای- وجود تیم کاری حرفه ای و مورد اعتماد-رازداری و امانت داری اشاره کرد.

همچنین از برنامه ریزی و اقدام برای صیانت از محیط زیست و توسعه پایدار، برنامه ریزی و اقدام برای استخدام گروه های خاص، برنامه ریزی و اقدام برای حمایت از نیازمندان، برنامه ریزی و اقدام برای ایجاد بورس های تحصیلی نخبگان بی بضاعت به عنوان برخی از مصادیق مسئولیت اجتماعی در بنگاه های کسب وکار بیان نمود.

وی در پایان از افزایش محبوبیت و مطلوبیت برند، توسعه بازار، افزایش اعتبار حرفه ای، پایایی و مانایی کسب و کار، توسعه پایدار، بهبود محیط زیست، توسعه رفاه اجتماعی و اقتصادی و ارتقاء شاخص های فرهنگی در جامعه به عنوان آثار اخلاق حرفه ای و مسئولیت اجتماعی عنوان نمود.


نظر شما :