وبینار آنلاین اختلال سوگ به همت واحد مشاوره معاونت دانشجوئی و فرهنگی

۲۲ آذر ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۹ کد : ۴۰۹۹ اخبار امورفرهنگی
تعداد بازدید:۴۱۰

وبینار آنلاین اختلال سوگ به همت واحد مشاوره معاونت دانشجوئی و فرهنگی روز پنج شنبه 18آذرماه 1400،  با سخنرانی خانم زهرا نصیری دکترای روانشناسی علوم تربیتی، برگزار گردید.

در این وبینار به موضوعاتی همچون مراحل سوگ، تاثیرات سوگ برفرد و خانواده، انواع سوگ و مداخله در سوگ، پرداخته شد.

دکتر نصیری در ابتدای سخن خود بیان داشت: هر نوع فقدان یا ازدست دادن کسی یا چیزی که باعث ایجاد غم و درد فراوان در وجود فرد بشود، سوگ نام دارد و فرد سوگوار برای خروج از آن باید مراحلی همچون انکار ، خشم، چانه زنی، افسردگی و پذیرش،  را طی کند.
وی در ادامه به تفاوت افسردگی مرضی با افسردگی حاصل از سوگ اشاره نمود و افزود: افسردگی مرضی، پایدارتر و باثبات است، در خانواده سابقه افسردگی وجود دارد، به یاد آوری متوفی مربوط نیست وشخص همیشه افسرده است و در روز فرد از لحاظ خلقی دچار نشیب و فراز نمی شود و بلکه همیشه خلق پایینی دارد.

این روانشناس علوم تربیتی با بیان انواع سوگ از جمله سوگ بهنجار، پیچیده، مزمن، افراطی، پوشیده و تاخیری، تصریح کرد: مدت زمان لازم برای عبور از مراحل سوگ در منابع مختلف متفاوت ذکرشده است و از 3ماه تا6 ماه یانهایتا یک سال به طول می انجامد. همچنین تاثیرات سوگ برفرد و خانواده بسیار انکار ناپذیراست. تاثیر سوگ برفرد شامل علائمی همچون دل درد، سردرد، دردهای اسکلتی و ... میباشد و در بعد رفتاری، فرد دچار انزواطلبی، پرخوری یا بی اشتهایی، اختلال در خواب میگردد و نیز از نظر بعد روانی و هیجانی، رفتارهایی مثل گریه های بلند وگاه وبیگاه ، خشم وعصبانیت ، دادوبیداد و... در او دیده می شود.

دکتر نصیری در مرحله ی مداخله درسوگ، خاطر نشان کرد: مشاوره، به شکل پیشگیری از حاد و پیچیده شدن سوگ، از ابتدای سوگ تا مرحله پذیرش به آرامی فرد را همراهی می کند و درمان سوگ که مربوط به سوگ پیچیده است، توسط روانشناس انجام می شود.


نظر شما :