وبینار کارکرد آموزش عالی مهارتی در اشتغال و امنیت اجتماعی_اقتصادی بانوان برگزار شد

۰۵ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۳:۰۷ کد : ۳۳۳۸ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۷۶۱
به مناسبت هفته ملی کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای

به گزارش اداره کل روابط عمومی، پیش از ظهر امروز سه شنبه پنجم مرداد ماه سال جاری به مناسبت هفته ملی کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای با حضور دکتر ابراهیم صالحی عمران رییس دانشگاه فنی و حرفه ای، دکتر هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی، دکتر سمیه رفیعی نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی و مهندس مرضیه کرد رییس دانشکده فنی و حرفه ای دکتر شریعتی تهران، وبینار کارکرد آموزش عالی مهارتی در اشتغال و امنیت اجتماعی_اقتصادی بانوان برگزار شد.
دکتر صالحی عمران اظهار داشت: امیدوارم این وبینار فصل جدیدی در عرصه آموزش عالی فنی و حرفه ای و حوزه بانوان رقم بزند چرا که معتقدم بانوان نیمی از افراد جامعه هستند که به صورت فعالانه در فرآیند توسعه کشور حضور پر رنگ و مستمر دارند.

وی با اشاره به مقدمه ای از فلسفه حضور زنان در فعالیت های آموزشی عنوان کرد: یکی از محورهای اصلی این وبینار بحث فرصت ها و چالش های آموزش عالی مهارتی در حوزه بانوان و فراهم سازی مقدمات حضور زنان در جامعه است. در حقیقت توسعه یکی از موارد بسیار مهم جوامع مختلف محسوب می‌شود که آرزوی تمام ملت ها و دولت‌ها است. به طوری که دولت ها علاقه‌مند هستند تمام افراد جامعه در این راستا حرکت کنند. به همین منظور طبیعی است که خانم ها به عنوان نیمی از افراد جامعه، بتوانند در بحث کمیت و کیفیت این مسئله تاثیر گذار باشند.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور افزود: در گذشته بانوان خیلی حضور فعالی در توسعه نداشته‌اند و در اکثر کشور ها حتی کشورهای توسعه یافته نشانی از حضور جدی زنان دیده نمی‌شد. برای اینکه فعالیت زنان در جهت توسعه افزایش یابد دوره ای را با نام زنان در توسعه نام گذاری کردند. در این دوره شرایطی را ایجاد کردند تا حضور زنان در توسعه افزایش یابد. زمانی که ادبیات توسعه مطرح شد مفهوم نیروی انسانی بسیار اهمیت یافت زیرا  اگر قرار باشد توسعه رخ دهد حضور پررنگ سرمایه های انسانی در زمینه های علمی و نگرشی  را می‌طلبد.

صالحی عمران ادامه داد: در اوایل زمانی که مفهوم سرمایه انسانی اهمیت یافت، زنان مورد توجه نبودند اما پس از گذشت چند سال از شروع این امر، سیاست گذاران متوجه شدند که بخش مهمی از جامعه را زنان تشکیل داده‌اند لذا می توانند  در عرصه های مختلف اجتماعی، فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی نقش آفرینی کنند.

وی تصریح کرد:  پس از این که مفهوم سرمایه انسانی توسعه یافت،  بحث جنسیت را نیز تحت پوشش خود قرار داد، حضور  زنان در سیستم های آموزشی نیز افزایش یافت. بر این اساس لازم شد تا بانوان در سیستم های آموزشی حضور یابند.
حتی بسیاری از کشورها برنامه ریزی هایی انجام دادند تا موانع را برای حضور  زنان در سیستم های آموزشی مرتفع سازند زیرا شرایط عادلانه ای برای حضور آن ها در جوامع وجود نداشت‌. سیستم های آموزشی در بسیاری از جوامع عادلانه نبود به صورتی که نمی توانست شرایط عادلانه تری را برای این قشر از جامعه ایجاد کند. بنابراین اقداماتی انجام شد تا گروهی بتوانند شرایط بهتری برای آموزش داشته باشند به همین منظور زنان نیز وارد سیستم های آموزشی شدند.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای خاطرنشان کرد: همین اتفاق در مورد کشور ایران نیز رخ داده است زیرا حتی در اوایل انقلاب شرایط عادلانه ای برای حضور زنان در سیستم های آموزشی  وجود نداشت به طوری که  تنها 29 تا 30 درصد جمعیت دانشجویی را به خود اختصاص داده بودند.در حالی که اکنون اکنون بیش از 50 درصد را به خود اختصاص داده اند.

 وی با عنوان اینکه باید یاد آوری کنم حضور ۵۰ درصدی بانوان نشان دهنده بهره مندی از  سرمایه انسانی بانوان نیست اذعان داشت: سوالات مختلفی در این زمینه مطرح می شود. یکی اینکه حضور بانوان در رشته های متنوع چگونه است؟ و آیا حضور آن ها فعالانه است؟
آمارها نشان می دهد که مشارکت زنان در برخی از رشته های  تکنولوژی مهندسی و ریاضیات  و حوزه هایی  که فرصت های اشتغال  در آن ها بیشتر است، کمرنگ تر است. بنابراین بایستی موضوع را وسیع تر دید. به نظر بنده سیاستگذاران آموزش عالی کشور  باید به این موارد توجه کنند.  سوال دوم این است که حضور خانم ها در دانشگاه های برتر چگونه است؟ و  دسترسی آن ها به تحصیلات تکمیلی و اموزش عالی چگونه است. 

صالحی عمران ادامه داد: ما معتقد هستیم که از نظر عدالت اجتماعی به این موارد باید توجه شود. ما نیز به عنوان دانشگاه فنی حرفه ای  این سوال را داریم که دسترسی بانوان به اموزش های مهارتی به چه نحو است؟
ما اعتقاد به آموزش عالی مهارتی داریم زیرا دسترسی به اشتغال را فراهم میکند . یکی از زمینه هایی که نظریه سرمایه های انسانی را نقد می کنند در حقیقت بحث اشتغال بانوان است.  در این میان نیز سوال پیش می اید که بانوانی که مدارک اموزش عالی دارند به چه میزان می توانند به درامد بیشتری دست یابند.

این مقام مسوول بیان داشت: یکی دیگر از نقد های بسیار مهم در جامعه ما نیز این است که زنان به چه میزان به قدرتی که می تواند فرصت اشتغال بیشتری را به افراد بدهد، دسترسی دارند و در حقیقت سرمایه انسانی زمانی فراهم می شود که بانوان نیز در این عرصه حضور داشته باشند.  بنابراین آموزهای  مهارتی میتواند کمک کند تا فرصت های اشتغال بیشتری برای افراد فراهم آورد. به همینمنظور ما دانشگاه مهارتی را یک فرصت تلقی می‌کنیم.

صالحی عمران گفت: اکنون 42 درصد جمعیت دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه ای را بانوان تشکیل داده‌اند. و 1800 همکار خانم در دانشگاه فنی و حرفه ای فعالیت می کنند. بنابراین ما سعی کرده ایم تا بانوان نیز فرصت های برابری داشته باشند. 
آنچه که مهم است این است که رشد کمی مشارت  به تنهایی کفایت نمی کند و کیفیت حضور  نیز بسیار مهم است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه یکی از مهم ترین مسائل، شایستگی محور کردن حضور زنان در جامعه است ابراز داشت: این مهم است که زنان چه شایستگی هایی باید داشته باشند و امیداور هستیم این وبینار زمینه ای را فراهم سازد تا بتوانیم موانع اصلی  را شناسایی کنیم و با انجام سیاست گذاری های صحیح و برنامه ریزی درست، زمینه حضور بانوان گرامی را در جامعه ایجاد کنیم.

کلید واژه ها: وبینار کارکرد آموزش عالی مهارتی در اشتغال و امنیت اجتماعی_اقتصادی بانوان برگزار شد


نظر شما :