دکتر عرفان خسرویان: کسب و کارهای مهارت‌محور کلید اشتغال است و راه آن از توسعه زیرساخت‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای می‌گذرد

۰۷ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۹:۴۲ کد : ۴۹۶۵ اخبار دانشگاه ملی مهارت
تعداد بازدید:۲۱۰۹

جلسه هیئت رئیسه دانشگاه فنی و حرفه‌ای با حضور دکتر عرفان خسرویان روز چهارشنبه ۴ خردادماه، در محل دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان همدان برگزار شد.

به گزارش اداره‌‌کل روابط عمومی دانشگاه، دکتر خسرویان با حضور در جلسه هیئت رئیسه دانشگاه، با رؤسای مراکز تابع دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان همدان به گفت‌ و گو نشست. وی با برشمردن ظرفیت‌های استان همدان تصریح کرد: اگر بخواهیم شاهد توسعه و تحول این استان باشیم، باید دانشگاه فنی و حرفه ای استان همدان بداند که مأموریتی جز اشتغال آفرینی ندارد و اگر بخواهیم اشتغال را در همدان توسعه بدهیم حتماً مدل اشتغالی ما در همدان باید مدل متناسب با خود استان باشد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به ظرفیت‌های این استان به تشریح پتانسیل‌های موجود فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی و محصولات کشاورزی همدان پرداخت و افزود: این ظرفیت‌ها دیده نشده‌اند و برنامه‌ریزی باید مبتنی بر نیاز باشد.

دکتر خسرویان در خصوص راه‌های طی‌شده و دستاوردهای پس از انقلاب اسلامی گفت: به فضل الهی از مسیرهای سختی عبور کرده‌ایم و بسیاری از ملت‌های منطقه خاورمیانه شکست خورده‌اند و از بین رفته‌اند و این منطقه، منطقه تاخت و تاز استعمار بوده است و دشمنان همواره با چشم طمع برای این منطقه نقشه می‌کشند اما شهدای عزیزمان اجازه ندادند دشمن از دروازه های این کشور وارد شود و اگر ما بتوانیم مدل پیشرفت خودمان را عوض کنیم پرونده ۴۰۰ ساله استعمار در منطقه خاورمیانه بسته خواهد شد.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین مسئله در دانشگاه ها، «اندیشه و نگاه» است و از دیرباز تاکنون در کشور دو نگاه وجود دارد؛ یک نگاه مبتنی بر «ما می توانیم» است که تولید سلول‌های بنیادی و صنایع موشکی و خودباوری محصول همین دیدگاه است و در نقطه مقابل نگاه دیگری مبتنی بر «نمی توانیم» و نگاه به غرب و بیرون از مرزها وجود دارد. اصل در دانشگاه کار "فرهنگی" است و تا بستر فرهنگی فراهم نشود در حوزه علم اتفاقی رخ نخواهد داد و مسئله فرهنگی بسیار پیچیده است.

دکتر خسرویان همچنین افزود: دانشگاه به لحاظ منابع انسانی دارای دو رکن اساسی است؛ "استاد و دانشجو" و تمام فرایندها در تعامل بین استاد و دانشجو می‌چرخد و نکته اینجا است که هر نگاهی که استاد داشته باشد به دانشجو منتقل می‌شود. اگر استاد نگاهش حتی ناخواسته نگاه استعماری باشد دانشجو تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد و استاد دانشگاه در جمهوری اسلامی باید یک نگاه پیشتاز و پیشرو داشته باشد که در حل مسائل کشور لحاظ شود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در مورد چگونگی حل مشکلاتی که در این جلسه مطرح شد به ارائه طریق پرداخت و افزود: دولت به لحاظ مسائل بودجه‌ای در شرایط خاص قرار دارد و سالیان سال بودجه کشور از طریق اوراق سلف و اوراق خزانه تأمین شده که موجب تورم شده است، اما دولت مردمی و انقلابی سیزدهم تا این لحظه هیچ استقراضی از بانک مرکزی نداشته است، یعنی می‌خواهد از متورم شدن پول جلوگیری کند.

وی ضمن تأکید بر اهمیت و ضرورت گسترش آموزش‌های مهارت‌محور در مورد مأموریت جدید وزارت علوم گفت: مقام عالی وزارت علوم مأموریتی را تعریف کرده‌اند که بر مبنای آن ۳۰ درصد دروس سایر دانشگاه‌ها هم به سمت مهارتی شدن برود و این اهمیت مهارتی شدن دانشگاه‌ها را نشان می دهد.

دکتر خسرویان با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید محصولش نیروی کار ماهر استاندارد باشد افزود: برای تربیت نیروی ماهر باید اهمیت کار مهارتی در بین خانواده‌ها فرهنگ‌سازی شود و دانشگاه باید به صورت ویژه در رابطه با اشتغال تکلیف را روشن کند، مسئله این دانشگاه اشتغال است و باید اکوسیستم مهارت را در کشور درست کند و برنامه‌ریزی‌ها به تناسب این موضوع باید انجام شود.

دکتر خسرویان در این جلسه ضمن ادای احترام به یاد و خاطره شهدای والامقام استان همدان افزود: امثال شهید حاج حسین همدانی، حاجی بابایی و چیت‌سازان و بسیاری دیگر هرکدام به مثابه یک ستاره در این منطقه می‌درخشند و رشادت‌هایی که نسل دهه هفتادی و بچه‌های مدافع حرم این منطقه از خود نشان دادند بی‌نظیر بود. به روانشان درود می‌فرستیم و امیدواریم که شرمنده این عزیزان نباشیم، زیرا مسئولیت‌ها در جمهوری اسلامی به بهای خون شهدا به دست آمده است.

گفتنی است در این جلسه دکتر کاظمی، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان همدان ضمن معرفی توانمندی‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان، به بیان دستاوردها، ظرفیت‌ها، دغدغه‌ها و چالش‌های آموزشکده‌ها و مراکز تابع پرداخت.

در ادامه، معاونین و رؤسای آموزشکده‌های استان به طرح دستاوردها، درخواست‌ها، نیازها و مشکلات خود پرداختند.


نظر شما :