انقلاب اسلامی از دیدگاه تعدادی از اندیشمندان، متفکران و صاحب نظران خارجی

۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۹ کد : ۶۲۰۸ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۲۴۴۸
انقلاب اسلامی از دیدگاه تعدادی از اندیشمندان، متفکران و صاحب نظران خارجی

انقلاب اسلامی، تجلی شکوهمند حماسه‏ای است که در روزگار قحطی انسانیت، صفحه‏ای زرین را در تاریخ حیات آدمی گشود و صلای خداخواهی، معنویت، آزادی و استقلال را در گوش جان جهانیان طنین ‏انداز کرد.
انقلاب اسلامی ایران، نه تنها سرنوشت کشور را تغییر داد و اسلام را به حکومت نشاند، بلکه بر کشورهای منطقه و قواعد بین‏المللی و جهانی نیز تأثیر گذاشت و عرف نظام بین‏المللی را بر هم زد. این انقلاب که معجزه قرن بیستم شمرده می‏شود، بی‌گمان یکی از رخدادهای بزرگ جهان معاصر، میباشد؛ پدیده‌ای که اندیشمندان و صاحب نظران غربی و شرقی، به دلیل بزرگی، ژرفایی، گستردگی، مردمی بودن و معنویت‌گرایی آن، نمی‌توانستند از آن چشم بپوشند و عمق آن را نادیده بگیرند. در کنار رهبری بی‌مانند این انقلاب، پیروزی مردمی بدون برخورداری از هیچ گونه سلاح و با دست خالی و تنها با قدرت ایمان در برابر حکومتی که از همه امکانات نظامی برخوردار بود و پشتیبانی ابرقدرتی چون آمریکا را با خود داشت، برای آنها مهم می‎نمود.
چرایی این رخداد، ذهن اندیشمندان و بزرگان شرقی و غربی را به خود مشغول کرد و آنها را به اعتراف واداشت، تا آنجا که بسیاری از آنها با شگفتی به این پدیده نگریستند و بارها آن را ستودند.

آنچه در این نوشتار آمده است، نگاهی است به بخشی از نظرات تعدادی از اندیشمندان، متفکران و صاحب نظران خارجی درباره ویژگی‌های برجسته انقلاب اسلامی . البته این اعترافات بسیار است  و در این مجال نمی گنجد و تنها قطره ای از دریای بیکران دیدگاهها و نظرات، آورده شده است.
 

-کالتسون، دانشمند کانادایی در این باره می گوید: "از نظر من که یک غربی و فرد غیر مسلمان هستم، این معجزه است که یک انقلاب مکتبی و الهی بتواند در جهان امروز این طور تحقق پیدا کرده و در جهت استقرار عدالت به پیش برود. این انقلاب بدون شک از جانب خداوند حمایت می شود."
 

-میشل فوکو، فیلسوف و نظریه پرداز مشهور فرانسوی معتقد است: "زبان و شکل و محتوای مذهبی انقلاب ایران، امری اتفاقی و تصادفی نیست، بلکه در حقیقت این رهبری مذهبی بود که با تکیه بر موضع مقاوم و انتقادی سابقه دار در مکتب تشیع در برابر قدرت های سیاسی حاکم و نیز نفوذ عمیق در دل ایرانیان توانست آنان را این گونه به قیام وا دارد و در تمام ایران چنین اراده جمعی ملّتی مشاهده شد و یک عینیت مطلقاً روشن و ثابت باقی مانده است."
 

-پروفسور محمد حسین هُدی، اندیشمند مسلمان مقیم اتریش نیز گفته است: "اگر بنا باشد تاریخی را برای احیای هویت دینی در جهان معاصر در نظر بگیریم، آن تاریخ 1979 میلادی است؛ یعنی هم زمان با پیروزی انقلاب اسلامی ایران که خیزش عظیمی را برای تفکرات دینی در تمام ادیان به وجود آورده است."
 

-دکتر میشل جانسون، کارشناس روابط بین الملل در این باره گفته است: "از نظر نمادین، انقلاب ایران، نخستین پیروزی مسلمانان بر غرب، از قرن شانزده میلادی به این سو شمرده می شود. نکته اینجاست که اسلام، عامل هدایت کننده این انقلاب بود و هیچ یک از ایسم های غربی ناسیونالیسم، کاپیتالیسم، کمونیسم و سوسیالیسم در آن نقشی نداشتند."
 

-پروفسور لودویگ هاگه من، استاد دانشگاه ورتسبورگ آلمان: "رهبران انقلاب اسلامی در ایران علی رغم اینکه شیعه هستند و شیعیان صرفا درصد جمعیت جهانی مسلمانان را تشکیل می دهند، هیچ‌گاه جای تردید باقی نگذاشته‌اند که انقلاب آنان نه یک انقلاب شیعی و نه یک انقلاب ایرانی است، بلکه یک انقلاب وحدت بخش امت اسلامی است."
 

-پرفسور آندریامایر استاد متخصص الهیات مسیحی: "این تحول در نگاه بسیاری از مسلمانان، یک پیروزی علیه تفوق طلبی قدرت استعماری و بعد از استعماری بود. غرض از این قدرت برتری طلب غربی، ابر قدرت آمریکا است. از این رو، انقلاب اسلامی در ایران برای مسلمانان سر تا سر جهان، الگویی جهت تحقق کامل «دولت آرمانی اسلام گرا» شد."
 

-احمد هوبر اندیشمند و روزنامه نگار مسلمان سوئیسی: "امام خمینی (ره) نه تنها مسلمانان را بیدار کردند، بلکه بر جهان غیر اسلام هم از خود تأثیراتی بر جای نهادند. امام خمینی (ره) بیدارگر همه موحدان در عصر ما است. احیای دین و معنویت در روزگاری که سیطره مادیت و ابزار مادی و اندیشه های ضد معنوی جامعه بشری را در چنبره خود گرفته بود، مدیون امام خمینی (ره) و یاران انقلاب اسلامی است."
 

-نوام چامسکی متفکر معاصر آمریکایی از آن به این گونه یاد می‌کند: " انقلاب اسلامی ایران اولین عبور از خط قرمز آمریکا بود و ایران در سال 1979 از خط قرمزها گذشت، سرپیچی کرد و مستقل شد."
 

-ساموئل هانتینگتون می‌گوید: "پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 در ایران می‌تواند به عنوان نقطه آغاز جنگ پنهان تمدن‌های غرب و اسلام در نظر گرفته شود."
 

-رابرت کالستون دانشمند کانادایی می‌گوید: "از نظر من که یک غربی و فرد غیر مسلمان هستم این معجزه است که یک انقلاب مکتبی و الهی بتواند در جهان امروز این طور تحقق پیدا کرده و در جهت استقرار عدالت به پیش برود، این انقلاب بدون شک از جانب خداوند حمایت می‌شود."
 

-روزنامه هرالد تریبون، درباره امام خمینی (ره) لب به اعتراف می گشاید و می نویسد: "آیت الله خمینی یک انقلابی خستگی ناپذیر بود که تا آخرین لحظه حیات به آرزوی خود برای پی ریزی یک جامعه اسلامی و حکومت اسلامی در ایران وفادار ماند. آیت الله خمینی در آنچه برای سرزمین باستانی اش می خواست لحظه ای درنگ نکرد . وی خود را مأمور می دانست که می باید ایران را از آنچه فساد و انحطاط غرب می دید پاک کند و خلوص اسلامی را به ملت بازگرداند."
 

به همین دلیل پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری بنیانگذار تفکر «جمهوری اسلامی ایران» حضرت امام خمینی (ره)، نه تنها به عظیم ترین واقعه تاریخی قرن بیستم که به عظیم ترین حادثه تاریخی حیات مدنی جهان بدل گشت و به سبب همین عظمت بود که تحسین و تایید بزرگان، اندیشمندان، متفکران و حتی سیاستمداران همه کشورها را با خود به همراه داشت.

اینک در یاد روز آن بهارِ فراموش ناشدنی، به روح پاک امام راحل(ره) و شهیدان درود می‌فرستیم و با گرامیداشت خاطره‌ی آن مسیح انقلاب و رهنمودهای حکیمانه و مدبرانه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) ، این راه پرافتخار را ادامه می‌دهیم.
 

گردآوری و تنظیم: روابط عمومی دانشکده فنی و حرفه‌ای شریعتی

 


نظر شما :